יום שישי, 23 בספטמבר 2016

נסטרן – ביקורת ספר

נסטרן מתחיל עם מות אסתר, אמה של שרה,  המספרת לה על קופסא עם מכתבים הנמצאת במחסן.  בקופסא, שעליה מופיעה המילה סליחה, יש מכתבי אהבה מגבר בשם עזיז לאשה בשם נסטרן. המכתבים מובילים את שרה לסיפור חייה הטראגי של נסטרן, יהודיה באיראן תחת השלטון המוסלמי הדתי. סיפור ששרה בעצמה תופיע בו בשלב מאוחר יותר.
נסטרן – ביקורת ספר


כבר בדף הראשון הספר מרתק ומושך. תוך משפט או שניים הסופרת מכניסה את הקוראים לתוך העלילה ומייצרת סקרנות מיידית לקרוא את הסיפור כולו.
הסיפור הוא רומן שחוזר אחורה בזמן לחיי היהודים באיראן עם עליית שלטון האייתוללה חומיני ב-1979 והכרזת חוקי השלטון המוסלמים שלהן היתה השפעה מכרעת בעיקר על חיי הנשים במדינה:
גיל הנישואין ירד ל-9. הנשים הפכו לרכוש הבעל חויבו ללבוש חיג'אב וצ'אדור. נאסר עליהן לעבוד במשרות ממשלתיות ולצאת ללא ליווי גבר בן משפחה. כל חשד לעבירה או ניאוף – דינן סקילה.
על רקע זה מתרחש סיפור של רומן, ניצול, התעללות, בגידה, תקווה ואהבה. סיפור שמתחיל באיראן של אותה התקופה ומסתיים אחרי שנים רבות פה בארץ בסגירת מעגל.
הסיפור עצמו מענין אם כי אני באופן אישי פחות מצאתי ענין בחלק הרומנטי של הספר ויותר בקורות המשפחה והשתלשלות העלילה. אבל זה כבר ענין של העדפה אישית. מה שיפה בספר שהוא שילוב של אלמנטים: גם עלילה מעניינת שמתקדמת לכיוונים מפתיעים שלפעמים מותחים, גם רומנטיקה (לטובת אוהבי הז'אנר) וגם נרטיב פמיניסטי.
בזמן שהסיפור עוסק בקורות משפחה אחת ואשה אחת, הוא בעצם בא לספר כיצד ניתן לדכא לנצל ולפגוע בנשים כשאין להן זכויות כפי שקורה בחברה הפטריארכלית המוסלמית.
זהו הספר הראשון של הסופרת שאני קוראת, אך הוא ספרה הרביעי של רחל גבריאל שהספרים שלה משלבים אלמנטים אוטוביוגרפיים שלה עם דמויות ועלילות שנלקחו בחלקן מסיפורי משפחתה באיראן.
 מידע:
"נסטרן" מאת רחל גבריאל. הוצאת הספרים "אוריון", 381 עמודים. מחיר לצרכן 69 ש"ח. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il
גילוי נאות: הספר ניתן לסקירה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

תוויות

Flickr