יום שבת, 2 באפריל 2016

ביקור במפעל שורש – עסק עם אחריות חברתית

ביקור במפעל שורש בטירת כרמל מגלה חברה עם אג'נדה חברתית, הרבה מעבר לייצור סנדלים ומערכות שתיה. חברת שורש (Source), יצרנית הסנדלים למטיילים, הוקמה בשנת 1989, מאז היא מייצרת ציוד "היי אנד" הכולל סנדלי איכות, תרמילים ומערכות שתיה הידועים בחדשנותם ומשווקת למעל 45 מדינות. החברה בעלת אג'נדה חברתית ומחויבת לפיתוח בר קיימא ואחריות חברתית. חברת שורש פועלת רבות לעזרה לקהילה ולשמירה סביבתית. קבלו הצצה למפעל הסנדלים של שורש שבטירת כרמל. 
ביקור במפעל שורש – עסק עם אחריות חברתית

הסנדלים של שורש ידועים באיכותם ובתכונותיהם הרבות שעליהם הוצא מספר פטנטים, החל מטכנולוגית סוליה בעלת אחיזת קרקע מעולה ומניעת החלקה על המשטח ושל כף הרגל בפנים. בתוך הסנדל חומר אנטיבקטריאלי, רצועות מתכווננות ומייצבות את הרגל ב-6 נקודות עגינה גם בפעילות אתגרית כמו רפטינג, עמידות גבוהה ורכות ותמיכה בהליכה ולקינוח משקל נמוך. תוכלו לקרוא עוד על הפטנטים בדף הטכנולוגיה של סנדלי שורש. בין הדגמים ניתן לציין את הדגם החדש בקולקציית סנדלי שורש לשנת 2016 – סנדלי אורבן Urban. סנדלי אורבן הם סנדלים עירוניים צעירים ואופנתיים קלי משקל אך עם אחיזת סוליה טובה ונוחיות הליכה, כמקובל בסנדלי שורש. בקולקציה ניתן למצוא גם סנדלי קלאסיק וגובי המוכרים, סטרים, וקרוסר שהוא סנדל אופנתי גם כן. תוכלו לקרוא עוד על הקולקציה ברשומה קולקציית קיץ 2016 של סנדלי שורש.


חברת שורש התפרסמה בזכות סנדלי המטיילים שלה. החברה מיצרת גם תיקים ומערכות שתיה. התיקים, מיכלי השתיה לריצה ואופניים כוללים תיקי גב, פאוצ'ים, ובקבוקי שתיה ייחודיים. התיקים קלים וארגונומיים ומיכלי השתיה מיוצרים מיריעות פלסטיק חלקות במיוחד ("גלאס לייק" – חלקות כמעט כמו זכוכית), פי 2000 מיריעות אחרות, מה שמגן עליהן מפני בקטריות. הם מיועדים לספורטאים כאצנים ורוכבי אופניים ולספורט אתגרי. 
 חברת שורש – עסק עם אחריות חברתית
שורש הוא מפעל ישראלי של תעשייה מסורתית ל"היי אנד". המפעל מעסיק מעל 200 עובדים בטירת כרמל ונותן עבודה למספר לא מועט של ספקי משנה ישראליים בעיקר בתחום הפלסטיק והאבזמים (לדוגמא, קיבוץ הזורע, גומי עין שמר). המפעל ממוקם בטירת כרמל ב-6 מבנים כולל קוי יצור לסנדלים, מימיות גמישות וציוד טקטי. 90% מהייצור מתרחש כאן.
שורש היא חברה ערכית עם אחריות חברתית וסביבתית בכמה מישורים – החל משוויון הזדמנויות בתעסוקה, המשך לדאגה לרווחת העובדים וכלה במתן לקהילה. בנוסף, החברה עושה מאמץ להקטין את הנזק הסביבתי מהייצור.
בשורש עובדים נוצרים, מוסלמים ויהודים, מהם הרבה עולים (רובם ותיקים) מרוסיה ואתיופיה. יש גם  עובדים מוגבלים בחברה ואפילו חרשת אילמת. החברה דואגת לרווחת העובדים. לדוגמא, מתחילת דרכה דואגת לתוכניות פנסיה לעובדים, גם כשזה לא היה חובה על פי חוק.
בנוסף, החברה מקצה 5% מרווחיה לתרומה לקהילה כשבעדיפות ראשונה הקהילה של טירת כרמל, שיש בה הרבה מצוקה, החברה מאמצת מעונות יום, עוזרת לנוער בסיכון. החברה התקינה על גג המפעל התקן לייצור חשמל סולארי שכל רווחיו ניתנים להקהילה. יוקי גיל, מבעלי החברה, אף הגדיל לעשות. הוא הקים קרן ובאמצעותה פועל לגיוס תרומות מתורמים חזקים יותר והכל למען הקהילה.  רק להשוואה, חברות במשק הישראלי תורמות כחצי אחוז בלבד! יוקי רוצה להיות מודל לחברה הישראלית של עסק חברתי, עסק עם אחריות חברתית. לכן לא מפתיע שהחברה זכתה בפרס התאחדות התעשיינים – אות התעשייה על עשייה חברתית 2014, הנה סרט קצר על הזכייה.  ויוקי אומר "אפשר לקיים חברה בלי מתן לקהילה אבל אי אפשר לקיים מתן לקהילה בלי לעשות רווחים". אז קודם כל מייצרים ומוכרים. ושורש מיצאת 80% מהייצור לחו"ל ל-45 מדינות וביניהם לצבא הבריטי ועוד צבאות. 

יוקי גיל, מבעלי שורש ודורית קוטרוס מנהלת השיווק
כחלק ממאמץ להקטין את הנזק סביבתי, הסנדלים של שורש אינם נמכרים בקופסת נעלים אלא בשקית או נשיאה אקולוגית רב שימושית, מה שחוסך מקום בשינוע ואחסון בחנויות ובעיקר – נח לאריזת הסנדלים לנסיעות וטיולים. זה גם אקולוגי, כי במקום אריזה שזורקים לפח, של הסנדלים מאוד שימושית לאריזת דברים כתיק רחצה לעת מצוא ולשימושים רבים אחרים. שורש בכלל מנסה להקטין את הנזק הסביבתי ומצמצמת בשקיות ובפלסטיק וכל מקום שניתן לצמצם  (אפילו הכפיות לקפה במפעל היו מתכלות!). סנדלי הילדים מגיעים בתיקים חמודים רב שימושיים. הנה שקית הנשיאה האקולוגית.
במהלך ביקור במפעל שורש סיירנו בחטיבת ייצור הסנדלים והתרשמנו מתהליך ייצור הסנדלים. הייצור עתיר עבודה ידנית. בביקור במפעל שורש התחיל במתפרה. המתפרה היא אולם גדול ורוב העובדות בו הן נשים, מכל העדות והדתות. הרצועות לסנדלים מגיעות בגלילים ונחתכות ונתפרות בהתאם לדגם והמידה. 
את הסוליות מייצרים מרצועות גומי. בתהליך המשתמש בחום (כמו מגהץ) מוטבעות הסוליות בתבנית ממספר שכבות של חומר, הנה כמה תמונות מחדר הגומי. 

במקביל, מודבקות הרצועות בחדר ההדבקה. ואז, באולם המרכזי, מורכב ונארז (מימין לשמאל) במספר עמדות של השחלה, דחיסה, שיוף, ועוד. שימו לב לאריזה הקומפקטית של הנעלים בתום הייצור בתוך תיק שימושי ולא בקופסת נעלים. 

ביקור במפעל שורש אינו שלם בלי קצת שופינג. אז שתדעו שבמפעל שבטירת כרמל ממוקמת חנות המפעל שבה ניתן לרכוש את המוצרים של שורש עם הנחה של 30% על עודפי ייצור. את מוצרי שורש ניתן לרכוש במבחר חנויות ברחבי הארץ.
ניתן ללמוד עוד על חברת שורש (Source) באתר האינטרנט של שורש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגובות

Subscribe

תוויות

Flickr